В гості до трамваїв на їх день народження прийшли тисячі львів’ян

31 травня 2015 року львівський електричний трамвай відсвяткував своє 121-ший день народження. На свої уродини він запросив усіх бажаючих до себе додому в гості в рамках акції “Дні відкритих дверей у трамвайному депо”, яку спільно провели ЛКП “Львівелектротранс” та ГО “Львів’яни за електротранспорт”. Відвідувачі змогли оглянути трамваї, які протягом останніх 120 років їздили вулицями Львова – якщо не у металі, то хоча б на історичних світлинах.

Tram_1

Трамваї, підготовлені до проведення акції, чекають на відвідувачів

Свої двері для усіх відвідувачів трамвайне депо відкрило 30 травня о 10 годині ранку. Акція розпочалася із короткої урочистої частини, під час якої виступили директор ЛКП “Львівелектротранс” Сергій Вікторович Васільєв та голова ГО “Львів’яни за електротранспорт” Антон Лягушкін. Музики із гурту “Galicia Folk band” заспівали веселу батярську пісеньку “За трамваєм трамвай” – цей гурт нещодавно записав кліп в історичних трамваях “Sanok SW-1″ №093 та “Tatra T4SU” №869 саме на цю пісню. Після урочистої частини –  колективне фото на згадку…

Muzyky

На відкритті свята виступають музики із гурту “Galicia Folk band”

Як громадські активісти, так і працівники “Львівелектротрансу” були приємно вражені значним інтересом до трамвайної історії зі сторони львів’ян та гостей міста. За два дні акції трамвайне депо відвідало понад 5 тисяч екскурсантів. Найчастіше це були родини із дітьми. Оскільки двері кабін трамвайних вагонів були відчинені, то малюки могли відчути себе водіями, натискаючи різноманітні кнопки на панелях управління вагонів, отож часто було чути веселі трамвайні дзвоники.

“У металі” на виставці було представлено наступні покоління трамваїв Львова: “польську епоху” представляв трамвайний вагон “Sanok SW-1″ №093, “німецьку” – трамваї “Gotha T59E” № 002 і “Gotha T2-62″ №001, “чеську” – “Tatra T4SU” №869 і “Tatra KT4SU” №1004. Також на виставці був представлений найсучасніший трамвай українського виробництва “Electron” T5L64 №1179. Нажаль, багато моделей трамвайних вагонів, які у різні роки їздили вулицями Львова у металі не збереглися, тому побачити їх можна було лише на історичних світлинах.

Zagalne

Керівництво ЛКП “Львівелектротранс” та громадські активісти ГО “Львів’яни за електротранспорт”

Чи не найбільший інтерес серед гостей акції “Дні відкритих дверей у трамвайному депо” викликав найстарший діючий трамвайний вагон Львова – “Sanok SW-1″, який має номер 093. Цей вагон-ветеран виготовлений іще у далекому 1909 році на заводі “Sanowag” у польському місті Сянок (нині це підприємство має назву “AutoSAN” і виготовляє автомобільну техніку).  Вагони цієї моделі працювали у Львові із 1903 до 1972 року і за цей час кілька раз зазнавали модернізації. Багато старших відвідувачів акції згадували, як на таких трамваях їздили вгору по вулиці Івана Франка та на Високий Замок.

Sanok

Найстарший трамвай Львова та його маленькі гості

Робота вагоноводія на перших трамваях Львова була велими важкою. Вагоном керували стоячи – лівою рукою водій крутив рукоятку контролера розганяючи або гальмуючи вагон, а правою керував ручним і пневматичним гальмом. Окрім цього потрібно було іноді натискати педалі дзвоника та пісочниці. Початково кабіна водія була відкритою, лише у 1950-ті роки у вагонах облаштували двері із пневмоприводом і зашили відкриті площадки.

У другій половині 1920-х років до Львова надійшли більш досконалі суцільнометалеві трамвайні вагони із заводів у Саноку та Варшаві. Нажаль, до наших днів ці трамваї не збереглися, тому їх можна було побачити лише на старих світлинах.

snig

Трамвай-снігоочищувач СХ-2 №С-003

Наступним за віком ретро-трамваєм є снігоочищувач СХ-2, який виготовлений у 1954 році на Харківському вагоноремонтному заводі на базі візка та рами старого львівського трамвая. В процесі модернізації він отримав контролер від трамвайного вагону МТВ-82 і достатньо потужні двигуни. Для боротьби зі снігом він оснащений “лопатою” та металевою щіткою, яка обертається від окремого електродвигуна.

Не дивлячись на солідний вік трамвай-снігоочищувач достатньо активно працює у зимовий період.

У 1955 році у Львові починається “німецька трамвайна епоха” – із заводу в Східній Німеччині надходять трамвайні вагони “LOWA”. Ці вагони були зчіплені по двоє у поїзди із моторного вагону ЕТ54 та причіпного ЕВ54. Загалом до Львова надійшло більше 250 трамвайних вагонів німецького виробництва різних моделей.

002+869

На передньому плані – трамвай Gotha T59E №002, на задньому – Tatra T4SU №869

У 1957 році із заводу у місті Гота почали надходити трамвайні вагони “Gotha T57″ із причіпами В57, у 1959 – трамвайні поїзди “Gotha T59E+B59E”, а у 1962 – трамвайні поїзди із моторних вагонів “Gotha T2-62″ з причіпами В2-62. У середині 1960-х років до Львова надійшло 50 зічленованих трамвайних вагонів “Gotha G4-61″, які складалися із трьох секцій, з’єднаних вузлами зічленування. До сьогодні, нажаль, збереглося лише три представники німецької епохи – “Gotha T59E” №002, яка довгий час використовувалася як зварювальна, але загалом зберегла свій кузов і дві “Gotha T2-62″ №001 та 011, які втратили частину кузова і перетворилися на вантажні “кабріолети”.

1972 рік в історії львівського трамвая став початком “чеської епохи”. Саме тоді до Львова почали постачатися трамваї “Tatra T4SU”, які працювали у Львові до 2011 року. На виставці був представлений трамвайний вагон № 869, який минулоріч було відновлено активістами ГО “Львів’яни за електротранспорт” та працівниками ЛКП “Львівелектротранс”.

Electron

У трамваї “Електрон”

Наступними представниками чеської епохи є трамваї моделі “Tatra KT4SU”, які зараз складають основу трамвайного парку Львова. На виставці було представлено найстаріший діючий вагон цієї моделі у світі (№1004), який нещодавно пройшов капітальний ремонт у трамвайному депо.

Також на виставці було представло найновіший трамвай львівського виробництва “Electron” T5L64, який теж зацікавив багатьох відвідувачів.

Значний інтерес у відвідувачів викликали не лише трамваї, але й технологія їхнього ремонту та технічного обслуговування. У виробничому цеху відвідувачі змогли оглянути трамвайні вагони на різних стадіях процесу ремонту.

Завершилося трамвайне свято урочистим міні-парадом трамвайної техніки.

Використано світлини Юрія Пилипчука та Антона Лягушкіна.

  • Tweet

Updated: Червень 3, 2015 — 1:51 pm
Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути:

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук Frontier Theme