Skoda 14Tr – чеський двовісний тролейбус із тиристорно-імпульсною системою управління електроприводом. Від початку проектування до серійного виробництва цих тролейбусів минуло майже 10 років: перші прототипи тролейбуса були виготовлені у 1972 і 1974 роках. На них було випробувано всі основні вузли майбутньої моделі. Основним замовником тролейбуса мав стати Радянський Союз.
Лише у 1980 році до Києва на випробовування надійшли два тролейбуса, модифікації яких було позначено, як Skoda 14TrS та 14Tr0. Після випробувань у Києві ці тролейбуси відправилися до Криму. Іще два роки потрібно було чекати на серійний випуск тролейбусів цієї моделі, за цей час застарілу реостатно-контакторну систему керування електроприводом змінюють тиристорно-імпульсною. У 1982 році розпочинається серійний випуск модифікації Skoda 14Tr01.
Експлуатація перших машин виявила ряд прорахунків у конструкції рами тролейбуса, але ці недоліки були дуже швидко усунуті. З тих пір на протязі понад 20 років тривало виробництва цих тролейбусів – остання машина Skoda 14TrM була виготовлена у 2004 році. Окрім країн Східної Європи та СНД тролейбуси Skoda 14Tr постачалися навіть до США.
Під час серійного виробництва тролейбусів продовжувалося їх удосконалення – створювалися нові модифікації тролейбусів:
- Skoda 14TrS i Skoda 14Tr0 – тролейбуси-прототипи із реостатно-контакторною системою управління електроприводом і вклеєними шклами;
- Skoda 14Tr01 – тролейбуси із тиристорно-імпульсною системою управління електроприводом і стеклами, встановленими за допомогою гумових ущільнювачів для Чехословаччини;
- Skoda 14Tr02 – тролейбуси із ТІСУ для СРСР;
- Skoda 14Tr03 – тролейбуси із ТІСу для Східної Німеччини;
- Skoda 14Tr04 – серія дводверних тролейбусів для Києва та Тбілісі, за виключанням цього модифікація повністю аналогічна тролейбусу Skoda 14Tr02;
- Skoda 14Tr05 – тролейбуси із ТІСУ для Чехословаччини, відрізняється кількістю віконних кватирок – кватирки є лише на половині вікон;
- Skoda 14Tr02(05) – тролейбуси із ТІСУ для СРСР, є удосконаленням модифікації 14Tr02(05), випускалися із 1984 р.;
- Skoda 14Tr06(02) та Skoda 14Tr07 – тролейбуси із ТІСУ із удосконаленою рамою, виготовлявся з 1985 року;
- Skoda 14Tr08/6 (02/9) – одна із найбільш масових серій. Випускався в 1987 – 89 роках. Цифра 6 означає напругу живлення – 600 В. Якщо у попередніх модифікація переднє і заднє скла були суцільними, то від цієї модифікації вони почали складатися із двох частин;
- Skoda 14Tr89/6 – модифікація 14Tr08/6, яка виготовлялася у 1989 році;
- Skoda 14Tr10/6 – модифікація, яка виготовлялася у 1990-4 рр. для потреб Чехії та Словаччини;
- Skoda 14Tr11/6 – модифікація, аналогічна 14Tr10/6, яка виготовлялася для СРСР з 1991 року;
- Skoda 14Tr17/6M (14TrM) – модифікація, що виготовлялася в 1995 – 2004 роках. Відрізняється суцільним лобовим склом і місцем під великий електронний маршрутовказівник. Має 5 різних серій і ще кілька підсерій;
- Skoda 14TrE i Skoda 14TrSf – модифікації, які виготовлялися із 1997 року для потреб Сполучених штатів Америки (для Дейтона і Сан-Франціско). Мають дещо видозмінений дизайн кузова.
Тролейбуси моделі Skoda 14 Tr на конвеєрі заводу “Шкода-Остров” змінили на конвеєрі своїх попередників – тролейбуси Skoda9Tr, але сильно відрізнялися від них за дизайном кузова і були обладнані принциповоновою тиристорно-імпульсною системою керування. Порівняно із моделлю 9Tr довжина тролейбуса 14Tr зросла на 2,2 – 2,4 м. – довжина тролейбуса Skoda9Tr складала 10,0 м. Порівняно із 9Tr зросла пасажиромісткість тролейбуса – у 14Tr вона склала 80 – 105 пасажирів, 29 із яких можуть їхати сидячи.
Тролейбус Skoda14Tr отримав велике лобове скло, яке спочатку було суцільним, а з 1986 року стало ділитися на дві рівновеликі половини. Замість ширмових дверей тролейбуса 9Tr, 14Tr отримав двостулкові двері із приводом планетарного типу.
У деяких модифікаціях тролейбусів передбачено примусову вентиляцію салону тролейбуса – 2 стельові вентилятора та невеликий люк над задньою площадкою. У серіях 89/6, 11/6 та 13/6 замість вентиляторів було встановлено два люки у передній і задній частині салону.
Конструкція коліс тролейбусу 14Tr відмінна, а ніж та, яка використовувалася у тролейбусах 9Tr. У тролейбуса “Skoda 14Tr” диски виготовлені суцільними, а не збірними, як у попередньої моделі. Замість оригінальних коліс на тролейбуси 14Tr нерідко встановлювали під час капітальних ремонтів колеса від автобусів ЛАЗ.
Тролейбус 14Tr обладнаний гідропідсилювачем керма. Передній міст тролейбуса виконано трубчастим, задній ведучий міст угорської фірми “RABA”.
Від привідного електродвигуна до редуктора ведучого мосту крутний момент передається за допомогою карданного вала, що пов’язано із тим, що ведучий міст пружно з’єднаний із кузовом тролебусу на пневматичних елементах і під час руху змінює свое положення відносно кузова.
Підвіска передньої і задньої осей – пневмомеханічна, яка включає у себе трьохсекційні балонні пружні пневмоелементи (“сильфони”), гідравлічні амортизатори, довгоходові п’ятиштангові напрямні пристрої (реактивні тяги), що забезпечує достатньо м’який хід навіть при русі при поганих дорогах; пружинні енергоакумулятори пневматичних гальмівних камер.
Середня швидкість руху тролейбусу на маршруті – 19 км/год (із врахуванням простою на зупинках). Максимальна паспортна швидкість тролейбуса Skoda 14Tr – 65 км/год, хоча максимальна позначка на спідометрі складає 90 або 120 км. (Тролейбуси без пасажирів розганяли до швидкостей 110 – 120 км/год.)
Тролейбуси, що вийшли із заводу мають еліпсоїдну форму фар. Ці фари забезпечують добру видимість траси. При капітальних ремонтах на тролейбуси встановлювали круглі фари радянського виробництва моделі ФГ-122. На деяких тролейбусах бампер мав отвори для протитуманних фар.
Skoda 14Tr обладнана штанговловлювачами, які працюють за приниципом зворотньої тяги, вона має три незалежні гальмівні системи: службове електродинамічне гальмо, екстренне пневматичне гальмо і допоміжне стоянкове (із ручним приводом), що забезпчує високу експлуатаційну безпеку.
“Skoda 14Tr” вважається одним із найбільш вдалих тролейбусів із ТІСУ, що експлуатувалися на теренах колишнього СРСР. Тривалий період його створення і традиційно висока якість чеського виробника у поєднанні із продуманою конструкцією дозволили багатьом тролейбусам працювати по 15 – 20 років, чимала кількість Skoda 14Tr продовжує працювати і у наші дні, хоча для більшості цих тролейбусів уже вичерапано ресурс експлуатації, встановлений виробником.
У Львові тролейбуси Skoda 14Tr досі складають основу тролейбусного парку. Робочі машини (окрім поставлених у 2012 – 14 рр.) знаходяться у жахливому естетичному і технічному стані. Іще значна частина машин знаходиться на т.зв. “консервації” – у несправному стані. Ці машини стають “донорами” запасних частин і скоріш за все уже більше ніколи не поїдуть.
Технічна характеристика тролейбусу “Skoda14Tr”
Назва показника, одиниця вимірювання |
Значення |
Напруга живлення, В |
600 (750) |
Система керування електроприводом |
ТІСУ |
Привідний двигун |
Постійного струму із послідовним збудженням |
Потужність, кВт |
100 (120) |
Напруга живлення низьковольтних кіл, В. |
24 |
Максимальна експлуатаційна швидкість, км/год. |
65 |
Час розгону тролейбуса до 50 км/год., с. |
12,5 |
Кількість місць для сидіння |
24 – 29 |
Номінальна пасажиромісткість(5 людей на кв. м.), чол.. |
82 |
Максимальна пасажиромісткість (8 людей на кв. м.), чол.. |
105 |
Відстань між осями (база тролейбуса), мм. |
5420 |
Габаритні розміри, мм.: | |
довжина |
11340 |
ширина |
2500 |
висота по даху |
2900 |
Маса порожнього тролейбуса, т. |
10,0 |
Споряджена маса тролейбуса, т. |
16,0 |
Кількість і ширина дверей |
3 х 1200 |
Формула дверей |
2 + 2 + 2 |
Стандартні схеми пофарбування тролейбусів Skoda 14Tr
Модифікації тролейбусів Skoda14Tr, які працювали і працюють у Львові
Позначання модифікації |
Інвентарні номери |
Skoda 14Tr01 |
594, 596 |
Skoda 14Tr02 |
500 – 509 |
Skoda 14Tr02/6 |
510 – 540 |
Skoda 14Tr05 |
594 |
Skoda 14Tr07 |
593, 600 |
Skoda 14Tr08/6 |
591, 592 |
Skoda 14Tr89/6 |
541 – 570 |
Skoda 14Tr11/6 |
571 – 590, 603, 604 |
Skoda 14TrR |
601 |
Skoda 14TrM |
597 |
Повернутися до сторінки “Рухомий склад тролейбусу”
-
Tweet