Тролейбуси ElectroLAZ-12 (ЛАЗ Е183)

ElectroLAZ-12 (ЛАЗ Е183) – сучасний низькопідлоговий тролейбус українського виробництва. Із середнини 2000-х років виготовляється із приводом електродвигуном постійного струму (модифікація D1), з початку 2010-х років – із приводом від асинхронного електродвигуна (модифікація А1).

Зовнішній вигляд тролейбуса ElectroLAZ-12 (ЛАЗ Е183D1) і схема розташування сидінь у салоні.

Зовнішній вигляд тролейбуса ElectroLAZ-12 (ЛАЗ Е183D1) і схема розташування сидінь у салоні.

Тролейбус ElectroLAZ-12 (ЛАЗ Е183) побудований на базі кузова автобуса CityLAZ-12 (ЛАЗ 183). У їх конструкції є дуже багато спільних рис. Цей тролейбус призначений для міських перевезень, для транспортування великої кількості пасажирів на завантажених маршрутах. На базі тролейбуса Е183 побудовані двосекційні зічленовані тролейбуси Е291 і Е301.  Тролейбус ЛАЗ Е183 має довжину 12 метрів, він добре адаптований до українських доріг. Схема побудови кузова залишилися такою ж, як у автобуса CityLAZ-12. Він зроблений із високоміцної оцинкованої сталі, повністю оброблений антикорозійними емалями, гарантійний термін його служби – 15 років. Колісні арки, які найбільше зазнають корозійного впливу виготовлені із нержавіючої сталі. Вантажні відсіки і двері моторного відсіку виготовлені із дюралюмінію. Остов кузова вагонної компановки, самонесучий і зварений із високоміцних сталевих труб. Для укріплення кузова у нього інтегрована рама.

Кабіна водія тролейбуса ЛАЗ Е183D1.

Кабіна водія тролейбуса ЛАЗ Е183D1.

Передок тролейбуса ЛАЗ Е 183 дуже схожий на CityLAZ-12, він облицьований склопластиком, має ряд особливостей. Під лобовим склом розміщений висуваний капот, зроблений із дюралюмінію, який грає роль кришки багажного відсіку. Лобове скло ЛАЗ Е183 суцільне, увігнуте, безпечного типу “тріплекс” – це багатошарове скло із двох сторін оклеєне шарами еластичного прозорого пластику. Лобове скло здатне витримувати значні пошкодження, панорамного типу, забезпечує водію добрий огляд і високий рівень контролю за ситуацією на дорозі. Склоочисники горизонтального типу (розміщені один над іншим), їх особливістю є наявність великих полотен-насадків, які здатні очищувати максимальну площу лобового скла.Світлотехніка представлена 6-ма фарами, двома вказівниками поворотів і передніми габаритними вогнями. Всі фари тролейбуса мають круглу форму, малого розміру, оснащені лінзами для більшої дальності дії.

Відсік із електрообладнанням у задній частині тролейбуса

Відсік із електрообладнанням у задній частині тролейбуса

Вхід у салон здійснюється через троє двостулкових широких дверей (1200 мм.) планетарного типу. Керування відкриттям-закриттям дверей керується пневматикою. Перша стулка передніх дверей веде безпосередньо у відгороджену від салону кабіну водія. Висота підлоги тролейбуса від рівня дороги складає 350 мм, сходинки відсутні, що прискорює посадку-висадку пасажирів. У салоні розміщено 30 сидінь, а максимальна пасажиромісткість перевищує 100 пасажирів. Навпроти середніх дверей розміщено накопичувальну площадку, також там можна розмістити інвалідний аб0 дитячий візок. На цих же дверях на ряді тролейбусів передбачено пандус для інвалідів-візочників.

Пасажирські сидіння у салоні розташовані консольно, тобто кріплення розташовані лише на бокових стінках, що істотно спрощує процес прибирання у салоні. У разі аварії пасажири також можуть покинути салон через аварійні виходи – вікна тролейбуса. Для розбиття вікон передбачено закріплені у салоні молотки.

Розташування тягового електродвигуна тролейбуса ЛАЗ Е183

Розташування тягового електродвигуна тролейбуса ЛАЗ Е183: 1 – тяговий електродвигун; 2 – карданний вал; 3 – задній привідний міст

Кермове управління обладнане гідропідсилювачем керма виробництва німецької фірми ZF. Передній міст – портальний із дисковими гальмами. Задній міст також портальний, із пониженим рівнем напівосей і бортовими редукторами. Центальний редуктор зміщений до лівого колеса. Пневматичне підвішування може бути довповнене системою підйому і опускання правої частини кузова  (kneeling), що робить вхід у тролейбус і вихід із нього на тротуар ще більш зручним.

Кабіна водія тролейбуса Е183 повністю відділена від пасажирського салону перегородкою. Доступ у кабіну водія здійснюється через передню стулку перших дверей, також передбачено двері, які ведуть у пасажирський салон. У кабіні водія розміщено лише низьковольтне обладнання. Усе високовольтне обладнання зосереджене у ящику, який знаходиться у задній частині салону тролейбуса.

Робоче місце водія розташоване на подіумі висотою 28 см. Крісло водія – із підголовником, на пневмопідвісці із можливістю окремого регулювання спинки і сидіння. Рульова колонка і панель приладів регулюється за висотою, кутом нахилу і фіксується пневмоблокуванням. Майже усі органи керування зосереджені на панелі приладів і на “підлокотнику” зліва від водія. Там же знаходиться важіль стоянкового гальма. Керується тролейбус за допомогою двох педалей – пускової та гальмівної, розташованих справа від кермової колонки. При натисканні на педаль гальма спочатку спрацьовує електричне гальмо, а далі – пневматичне. У спадок від автобуса тролейбусу залишився замок запалювання, якций замінює звичну рукоятку реверсу. При цьому за допомогою ключа здійснюється блокування ланцюгів керування, а за зміну напрямку ходу “вперед-назад” відповідає перемикач на панелі приладів. Слід відмітити, що у тролейбусах модифікації Е183А1 панель приладів доповнена вбудованим комп’ютером виробництва Eleprom GmbH & Co.

Ведучий міст тролейбуса ЛАЗ Е183

Ведучий міст тролейбуса ЛАЗ Е183

У шафі, яка розташована по лівому борту у задній частині салону розмішене силове електрообладнання тролейбуса. До більшості агрегатів і систем забезпечено зручний доступ через кришку заднього відсіку. Частина електрообладнання доступна через люк на задній площадці тролейбуса. Гальмівні реостати винесені на дах тролейбуса. Тролейбусі модифікації Е183D1 обладнані транзситорною системою керування (Cegelec, либо Siemens), модифікація Е183А1 із асинхронними електродвигуном оснащена системою керування російського виробництва НВП “ЕПРО”. Крім цього, в тролейбусах обох модифікацій використовується так звана стежача рекуперація, коли при гальмуванні тяговий електродвигун тролейбуса працює як генератор і надлишок отриманої енергії може повертатися назад у мережу.

Тролейбуси моделі Е183D1 обладнуються колекторним електродвигуном постійного струму ЕД-139АУ2, який виготовляється Харківським заводом “Електроважмаш”. Тролейбуси модифікації Е183А1 обладнуються асинхронними тяговими електродвигунами ДТА-2У1 або ДТА-1У1, які виготовляютсья російським електробудівним заводом у місті Пскові. Для перетворення вхідної напруги 550 В у напругу низьковольтних мереж 24 В використовується статичний перетворювач. Окремі статичні перетворювачі знижують напругу до 380В і використовуютья для живення компресора і кондиціонера (у разі його встановлення).

Гальмівна система двоконтурна, із пневматичним приводом і антиблокувальною системою (ABS)  при гальмуванні. Усі гальмівні механізми дискового типу, із вентильованими дисками. Стояночне гальмо діє на задні колеса і також має пневматичний привід. При втраті тиску повітря у гальмівній системі передбачене аварійне блокувангня гальмівних механізмів задніх коліс.

На тролейбусів встановлені шини безкамерного типу із прийнятим у Європі посадочним діаметром 22,5 дюйма.

Для освітленян салону з обох сторін проходу над поручнями встановлені два ряди плафонів із люмінісцентними світильниками. Із 2010 року замість люмінісцентних ламп почали в деяких машинах встановлювати світлодіодні смуги. Додатково над кожною дверною площадкою вмонтовані світильник, які автоматично вмикаються при відкриванні дверей.

Опалення внутрішнього простору тролейбуса здійснюється за допомогою електричних нагрівачів у салоні тролейбуса та у кабіні водія. Вентиляція салону здійснюється за допомогою кватирок у вікнах, а також з допомогою вентиляторів, що працюють у режимі витяжки. На деяких тролейбусах встановлені кондиціонери.

Тролейбус ЛАЗ Е183 обладнаний системою вимірювання струмів витікання і контролю опору ізоляції. Вона контролює усі агрегати із високою напругою, в тому числі струмознімачі, корпуси тягового і допоміжних електродвигунів. У випадку сходження струмоприймачів із дротів всі системи тролейбуса, у тому числі і гідропідсилювач керма, автоблокувальна та ін. можуть працювати іще 15 секунд. А от через особливості конструкції штанг максимальне відхилення від контактної мережі у ЛАЗа Е183 на 0,5 м. менше, а ніж у Skoda 14Tr.

Тролейбуси ЛАЗ Е183D1 у Львові мають інвентарні номери 100 – 110 і 113

Технічна характеристика тролейбуса ElectroLAZ-12 (ЛАЗЕ183)

Назва показника, одиниця вимірювання

Значення

LAZE183D1

LAZE183A1

Привідний двигун

Постійного струму

Асинхронний

Виробник системи керування

Cegelec

Чехія або

Siemens

Німеччина

ЕПРО

Росія

Двигун

ЕД-138АУ2

140 кВт

ДТА-2У1

180 кВт

Максимальна швидкість, км/год.

65,0

Мінімальний радіус повороту, м.

12,5

Висота підлоги над рівнем дороги, мм

350

Пасажиромісткість загальна, пасажирів

100

Кількість сидінь, шт..

30

Колісна база, мм.

5850

Габаритні розміри, мм.
Довжина

12000

Ширина

2550

Висота

3380

Маса порожнього тролейбусу, т.

11,0

Повна маса тролейбуса, т.

18,0

 Стандартна схема фарбування тролейбуса ElectroLAZ-12

Стандартна схема фарбування тролейбуса ЛАЗ Е183D1 у Львові.

Стандартна схема фарбування тролейбуса ЛАЗ Е183D1 у Львові.

Повернутися до розділу “Рухомий склад тролейбусу”

  • Tweet

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук Frontier Theme