Збережемо ретротрамваї

Ми повинні їх зберегти

 У львівському трамвайному депо №1 зберігаються ретро-трамваї,  які у перспективі можуть стати окрасою музею транспорту.

Найстаріший трамвай Львова Sanok SN-1 № 093 відсв’яткував уже свій 100-річний ювілей – він виготовлений у 1909 році на заводі у місті Санок (Польша). Конструкція вагона базується на конструкції трамвайного вагону GRAZ австрійського виробництва. Трамваї цієї моделі працювали у Львові понад 60 років – від кінця 1900-х до початку 1970-х років. Після закриття трамвайних ліній на Високий Замок і угору по вулиці Івана Франка всі трамваї цієї моделі (окрім двох) були списані і порізані на металобрухт: “пощастило” врятуватися трамвайним вагонам № 027 і 093.

093

Трамвай Sanok SN-1 (Т-100) у ангарі трамвайного депо

Доля вагону № 027 невідома (є припущення, що його кузов – це є пам’ятник трамваю у Чернівцях), а вагон №093 до початку 1990-х років використовувався в ролі екскурсійного… У 1990-ті і 2000-ні він уже дуже рідко покидав свій прихисток у ангарі трамвайного депо №1, виїзжаючи на вулиці Львова лише на великі свята.

Львівський трамвай Sanok SN-1 – єдиний трамвай цієї модифікації у світі, який зберіг свій автентичний вигляд.

Іншим цікавим ретро-вагоном є трамвайний вагон Gotha T59E.  Загалом у світі збереглося 5 таких трамвайних вагонів, два із яких – на історичній батьківщині – у Німеччині, ще два – в окупованому росіянами Криму. Львівський вагон – єдиний трамвай цієї модифікації в Україні. Двадцять років – від 1961 по 1981 він перевозив пасажирів під номером № 432.

Поїзд Gotha T59E + B59E . 1978 рік.

Поїзд Gotha T59E + B59E . 1978 рік. Фото Х. Орлеманса

У 1981 році після відсторонення від пасажирської експлуатації він був перероблений у електрозварювальний, але практично повністю зберіг свій автентичний кузов.

002

Вагон Gotha T59E в якості зварювального. 2010р. Фото О. Асауленко.

 Нажаль наразі трамвайний вагон перебуває у плачевному стані.

Службовий вагон Gotha T59E. Сучасний стан. Фото Володимира Зайця

Службовий вагон Gotha T59E. Сучасний стан. Фото Володимира Заяця

Трамвайні вагони Tatra T4SU майже 40 років обслуговували пасажирів.  Ці вагони працювали до січня 2011 року. Нажаль зараз вціліло лише три вагони цієї модифікації № 852, 869 і 878.

Вагони Тatra T4SU іще недавно були у маршрутній експлуатації. 2008 р. Фото Олега Hegli (Київ)

Вагони Тatra T4SU іще недавно були у маршрутній експлуатації. 2008 р. Фото Олега Hegli (Київ)

 Зараз вони відсторонені від пасажирської експлуатації і потребують відновлення і ремонту.

Вцілілі трамваї Tatra T4SU. Зима 2013 року. Фото Володимира Зайця

Вцілілі трамваї Tatra T4SU. Зима 2013 року. Фото Володимира Заяця

Унікальним у своєму роді є трамвайний вагон Tatra KT4SU № 1001. Це перший вагон цієї модифікації не лише у Львові, але і на теренах усього колишнього СРСР. Із 1976  по 1980 рік цей вагон проходив у Львові державні випробування. Загалом майже 35 років він знаходився у пасажирській експлуатації, зараз він несправний.

1001

Печальний стан трамвайного вагону № 1001. 2013 р. Фото Антона Лягушкіна

Активісти ГО “Українське товариство захисту  і розвитку електротранспорту “Львів’яни за електротранспорт” поставили собі за мету зберегти і відновити історичні трамваї та створити у Львові Музей транспорту.

У грудні 2013 року розпочалася кампанія у пресі по приверненню уваги громадськості до проблеми збереження і відновлення історичних трамвайних вагонів. Результатом кампанії стали публікації у газетах “Ратуша”та “Високий Замок” , а також на сайтах Дивись.інфо  та “Новий Погляд” матеріалів про ретро-трамваї.

Активістами на ім’я Міського голови Львова А. І. Садового було направлене колективне звернення, щодо збереження і реставрації історичних трамвайних вагонів.

Розпорядженням №28 по ЛКП “Львівелектротранс” від 23.05.2014 року
заборонено списання і порізку історичних трамвайних вагонів.

10409039_637058799711048_3326773210052152214_n[1]

Перший крок до мети зроблено, але нажаль ЛКП “Львівелектротранс” обмежене у коштах на ремонт історичних трамвайних вагонів, тому ГО “Львів’яни за електротранспорт” закликає усіх небайдужих долучитися до відновлення і реставрації історичних трамвайних вагонів.

З пропозиціями про співпрацю по відновленню історичних трамвайних вагонів просимо звертатися на нашу електронну пошту [email protected] або за телефоном  066 – 466 – 38 – 82. Також Ви можете залишити пропозицію про співпрацю у відновленні історичних трамваїв у нашій гостьовій книзі.

Будемо дуже вдячні кожному, хто зголоситься допомогти. Збережемо трамвайну історію для нащадків!

Для бажаючих підтримати проект матеріально:

Номер гривневої картки “Ощадбанку” 5104 7700 0871 1493

№ карткового рахунку 26256000004151

Подяка за допомогу у відновленні історичних трамваїв – перелік меценатів проекту та ЗМІ, які висвітлювали відновлення.

Відновлення історичних трамваїв – день перший.

  • Tweet

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук Frontier Theme