У львівському трамвайному депо №1 зберігаються ретро-трамваї, які у перспективі можуть стати окрасою музею транспорту.
Найстаріший трамвай Львова Sanok SN-1 № 093 відсв’яткував уже свій 100-річний ювілей – він виготовлений у 1909 році на заводі у місті Санок (Польша). Конструкція вагона базується на конструкції трамвайного вагону GRAZ австрійського виробництва. Трамваї цієї моделі працювали у Львові понад 60 років – від кінця 1900-х до початку 1970-х років. Після закриття трамвайних ліній на Високий Замок і угору по вулиці Івана Франка всі трамваї цієї моделі (окрім двох) були списані і порізані на металобрухт: “пощастило” врятуватися трамвайним вагонам № 027 і 093.
Доля вагону № 027 невідома (є припущення, що його кузов – це є пам’ятник трамваю у Чернівцях), а вагон №093 до початку 1990-х років використовувався в ролі екскурсійного… У 1990-ті і 2000-ні він уже дуже рідко покидав свій прихисток у ангарі трамвайного депо №1, виїзжаючи на вулиці Львова лише на великі свята.
Львівський трамвай Sanok SN-1 – єдиний трамвай цієї модифікації у світі, який зберіг свій автентичний вигляд.
Іншим цікавим ретро-вагоном є трамвайний вагон Gotha T59E. Загалом у світі збереглося 5 таких трамвайних вагонів, два із яких – на історичній батьківщині – у Німеччині, ще два – в окупованому росіянами Криму. Львівський вагон – єдиний трамвай цієї модифікації в Україні. Двадцять років – від 1961 по 1981 він перевозив пасажирів під номером № 432.
У 1981 році після відсторонення від пасажирської експлуатації він був перероблений у електрозварювальний, але практично повністю зберіг свій автентичний кузов.
Нажаль наразі трамвайний вагон перебуває у плачевному стані.
Трамвайні вагони Tatra T4SU майже 40 років обслуговували пасажирів. Ці вагони працювали до січня 2011 року. Нажаль зараз вціліло лише три вагони цієї модифікації № 852, 869 і 878.
Зараз вони відсторонені від пасажирської експлуатації і потребують відновлення і ремонту.
Унікальним у своєму роді є трамвайний вагон Tatra KT4SU № 1001. Це перший вагон цієї модифікації не лише у Львові, але і на теренах усього колишнього СРСР. Із 1976 по 1980 рік цей вагон проходив у Львові державні випробування. Загалом майже 35 років він знаходився у пасажирській експлуатації, зараз він несправний.
Активісти ГО “Українське товариство захисту і розвитку електротранспорту “Львів’яни за електротранспорт” поставили собі за мету зберегти і відновити історичні трамваї та створити у Львові Музей транспорту.
У грудні 2013 року розпочалася кампанія у пресі по приверненню уваги громадськості до проблеми збереження і відновлення історичних трамвайних вагонів. Результатом кампанії стали публікації у газетах “Ратуша”та “Високий Замок” , а також на сайтах Дивись.інфо та “Новий Погляд” матеріалів про ретро-трамваї.
Активістами на ім’я Міського голови Львова А. І. Садового було направлене колективне звернення, щодо збереження і реставрації історичних трамвайних вагонів.
Розпорядженням №28 по ЛКП “Львівелектротранс” від 23.05.2014 року
заборонено списання і порізку історичних трамвайних вагонів.
Перший крок до мети зроблено, але нажаль ЛКП “Львівелектротранс” обмежене у коштах на ремонт історичних трамвайних вагонів, тому ГО “Львів’яни за електротранспорт” закликає усіх небайдужих долучитися до відновлення і реставрації історичних трамвайних вагонів.
З пропозиціями про співпрацю по відновленню історичних трамвайних вагонів просимо звертатися на нашу електронну пошту [email protected] або за телефоном 066 – 466 – 38 – 82. Також Ви можете залишити пропозицію про співпрацю у відновленні історичних трамваїв у нашій гостьовій книзі.
Будемо дуже вдячні кожному, хто зголоситься допомогти. Збережемо трамвайну історію для нащадків!
Для бажаючих підтримати проект матеріально:
Номер гривневої картки “Ощадбанку” 5104 7700 0871 1493
№ карткового рахунку 26256000004151
Подяка за допомогу у відновленні історичних трамваїв – перелік меценатів проекту та ЗМІ, які висвітлювали відновлення.
Відновлення історичних трамваїв – день перший.
-
Tweet