“Львівський залізний тур” – перша екскурсія на відродженому трамваї “Gotha T59E”

002

Службовий вагон “Gotha T59E” в депо на вулиці Сахарова. 2011 р. Фото О. Сандлера

Майже 35 років цей трамвай чекав того дня, коли він знову приступить до повноцінної роботи із пасажирами. У липні далекого 1981 року його відсторонили від роботи із пасажирами і перетворили на службовий рейкозварювальний вагон. З’являвся на вулицях Львова він в основному по ночах, адже тільки в цей час, коли пасажирські трамваї відпочивають, можна варити пошкоджені рейки…

Службовий вагон Gotha T59E. Сучасний стан. Фото Володимира Зайця

На території трамвайного депо №1. Зима 2014 р. Фото Володимира Караїма

Майже більше 30 років він трудився в службі колії. За цей час він зносився, втратив багато своїх деталей, неодноразово був пошкоджений вандалами… Старенький вагон уже і не думав, що колись знову заживе повноцінним життям – із зими 2012 року він перебував на трамвайному “цвинтарі” у депо №1 на Городоцькій…

Із літа 2014 року волонтери із громадської організації “Львів’яни за електротранспорт” почали часткове відновлення цього трамвая, а в липні 2015 року разом із працівниками трамвайного депо розпочали капітально-відновлювальний ремонт ретро-вагона “Gotha T59E”.

IMG_2062_1

Трамвай “Gotha T59E” №002 після капітально-відновлювального ремонту на кінцевій “вулиця Коновальця”.

Минуло дев’ять місяців і після перших “екзаменів” – обкатки спочатку по території трамвайного депо, а потім і по місту із пасажирами, 11 квітня 2016 року вагон приступив до повноцінної роботи із пасажирами в якості музейно-екскурсійного вагона.

Старенькому трамваю “Gotha T59E” випала неабияка честь – в рамках міжнародної конференції “Україна відкрита для світу” під час екскурсії “Львівський залізний тур” він повинен був вести шанувальників рейкового транспорту із Європи і України трамвайними лініями Львова. Окрім цього участь у першій поїздці ретро-трамваєм мали взяти волонтери ГО “Львів’яни за електротранспорт”, працівники ЛКП “Львівелектротрансу”, журналісти львівських теле- та радіоканалів. Не змогла пропустити і перший екскурсійний рейс і пані Марія Мацейко – керівник фірми-туроператора “Lemberg travel“, яка виступила одним із спонсорів відновлення історичного трамвайного вагона.

T2-62

Дві “Gotha” – зліва Т59Е № 002, справа – Т2-62 №001. В кабіні останньої залюбки проїхалися деякі іноземці. Автор фото Володимир Караїм

Зарубіжні гості прибули на територію трамвайного депо майже за годину до початку екскурсії. Вони із цікавістю оглядали відремонтований трамвайний вагон – дехто із них уже їздив на ньому в квітні 2015 року, коли він іще був службовим, тому вони були вражені тим змінам, які сталися за останній рік із стареньким трамваєм, якому стараннями працівників депо та волонтерів повернули практично той вигляд, який він мав вийшовши із заводу. Мова усіх трамвайщиків – німецька, отож дехто із екскурсантів в очікуванні початку екскурсії встиг поспілкуватися із працівниками депо. Декому повезло іще більше – їх прокатали по території депо у кабіні службового трамвайного вагону “Gotha T2-62″  № 001 по території депо…

IMG_2035_1

Перший фотостоп біля старого трамвайного депо. У помаранчевому жилеті – австрійський спонсор відновлення Вольфрам Венделін

І ось, прибувають запрошені представники ЗМІ і екскурсія починається… Практично на ходу в ретро-трамвай заскакує ветеран-залізничник Володимир Колотовкін. У нього особливий подарунок для “Gotha” – оригінальні стоп-сигнали/габарити…

На початку екскурсійний трамвай рухається за 9-м маршрутом – перша зупинка для фотографування планується біля найстарішого трамвайного депо в Україні – на розі вулиць Героїв Майдану та Сахарова. Саме це старе депо довгий час було “домівкою” “Gotha T59E” № 002 – тут вона відпочивала вдень від нічної роботи… Під час руху журналісти записують відео для своїх репортажів…

IMG_2036_1

Тут була кінцева трамвайного маршруту №4, по якому їздили у 1980-х останні пасажирські “Готи”.

І ось – перший фотостоп біля старого депо. “Львівелектротранс” дозволив екскурсантам відвідати старі ангари цієї будівлі, яку протягом 40 років споруджували архітектори із родини Каменобродських. За цей час на фоні історичного трамвая виступають для ТВ працівники “Львівелектротрансу”, волонтери та спонсор проекту Марія Мацейко – директор туристичного оператора “Lemberg travel“…

Потроху “Gotha” покидають представники ЗМІ – їм потрібно встигнути вчасно підготувати репортажі для своїх телеканалів. У вагоні залишаються лише іноземні та українські шанувальники залізниць та електротранспорту.  У більшості із них є хоббі – фотографування рухомого складу. Отож вони випрошують зупинку-фотостоп на вулиці Підвальній біля Управління пожежної служби…

IMG_2039_1

На Замарстинові. Остання пасажирська “Гота” побувала тут в 1988 році…

Далі прямуємо на Замарстинів. Спочатку “Gotha” рухається реконструйованими у 2013 році коліями, але за перехрестям “Замарстинівська – Гайдамацька” починаються спражні випробування для старого трамвая. Але він їх успішно долає.

Новий фотостоп – на місці старої кінцевої зупинки трамвайного маршруту №4 на Замарстинівській – саме за цим маршрутом до 1985 року ходили останні пасажирські поїзди-сцепки із вагонів “Gotha T2-62 + B2-62″… Пофоткавши ретро-вагон в різних ракурсах вирушаємо за маршрутом №5 до кінцевої “Аквапарк”…

IMG_2041_1

Залізничник-ветеран Володимир Колотовкін. Він каже, що познайомився із свєю дружиною саме у “Gotha”.

Швидкісну трамвайну лінію по вулицям Суворова і Боженка (нині Сахарова та Княгині Ольги) було відкрито у 1987 році. На той час із всіх “Gotha” вціліло лише кілька “змійок” G4-61. Їх обслуговувало трамвайне депо №2 на Промисловій на маршрутах № 4 і 6. Новий маршрут №3 в сторону сучасного Аквапарку обслуговувало трамвайне депо №1, тому на ньому працювали виключно чеські “Татри”. По суті “Gotha T59E” № 002 – це перша пасажирська “Гота”, яка проїхала по цій лінії. Щоправда вона тут нерідко бувала в якості службової перед заїздом на територію службового депо.

IMG_2042_1

Екскурсовод Олександр Арістархов і трамвай його дитинства

Нажаль, значної швидкості на лінії, побудованій як швидкісна, “Gotha T59E” розвинути не вдалося. Далося взнаки значне падіння напруги – в районі кінцевої “Аквапарк” мотор-генератор, який заряджає акумулятори через низьку напругу відмовився нормально працювати…

На кінцевій “Аквапарк” новий фотостоп для фотографування на фоні сучасної забудови і недобудованого шляхопроводу над вулицею Науковою. Цей шляхопровід почали будувати іще в кінці 1980-х років – в районі вулиці Трускавецької мало постати нове трамвайне депо, до якого мали продовжити трамвайну лінію. Нажаль на початку 1990-х будівництво заморозили, хоча готовність шляхопроводу складає понад 70%. Тепер він використовується в якості стоянки для автомобілів.

IMG_2046_1

На кінцевій “Аквапарк”… Пасажирська “Гота” вперше проїхала по цій лінії.

Вирушаємо в сторону центру – нас чекає фотостоп на площі Ринок – в самому серці старовинного Львова. Тут, біля входу в Ратушу, знаходилася раніше трамвайна зупинка в сторону вулиці Дорошенка. Саме тут “Готи” позували оператору фільму “Старики-розбійники”, який у Львові знімав видатний радянський кінорежисер Ельдар Рязанов…

Перехожі на площі Ринок із цікавістю оглядають історичний трамвай…

IMG_2051_1

На площі Ринок. В цьому місці до 1970-х років була трамвайна зупинка

На виїзді із площі ринок зустрічаємо директора “Львівелектротрансу” пана Михайла Сидоровича, який прямує до міськради на важливу зустріч. Йому дуже приємно бачити ретро-трамвай…

Новий фотостоп на зупинці “Головна пошта” – першій в Україні трамвайній зупинці із критим дебаркадером. Ця зупинка існує із 2004 року, коли трамвайні колії було перенесено із вулиці Словацького у проїзд між Головпоштою та школою. Завдяки цьому значно покращилися умови руху трамваїв, оскільки раніше на вулиці Словацького були жахливі затори…

IMG_2055_1

На зупинці “Головпошта”.

Місцевість “Новий світ”, в районі сучасних вулиць Генерала Чупринки, Мельника та Коновальця була однією із перших околиць Львова, що отримала трамвайний рух. Сталося це далекого 1907 року… Нащастся майже досьогодні цей район зберіг свою затишність… Прекрасні особняки кінця ХІХ – початку ХХ століття зберегли свій практично первісний вигляд. Лише в деяких місцях є вкраплення забудови радянських часів… Саме про цей район і співається у пісні “Пікардійської терції”: “Повези мене туди, де природа сама. Повези мене за місто, де асфальту нема. Повези мене туди, де зелена трава. Повези, повези, старенький трамвай”…

IMG_2063_1

На кінцевій “вулиці Коновальця”

До речі, перші німецькі трамваї – спочатку “LOWA”, а потім “Gotha” вийшли в середині 1950-х років саме на трамвайний маршрут №2… Щоправда саме “двійка” була першим маршрутом, звідки “німців” витіснили чеські “Татра Т4″…

От ми і на кінцевій “Вулиця Коновальця”, серед затишного парку. Неподалік від нас – колії Чернівецької залізниці. Настала пора для спільного фото на згадку на фоні чудової природи…

IMG_2067_1

Загальне фото на згадку

Познімкувавшись починаємо зворотню дорогу в трамвайне депо. Наприкінці “марафону” вирішили запропонувати “Gotha” іще один іспит – оскільки іноземні гості захотіли оглянути збудовану у 2013 році кільцеву розв’язку навколо церкви Св. Анни, дорогу “додому” “Gotha T59E” мала пройти по вулиці Городоцькій, на якій є один із найкрутіших у Львові ухилів…

IMG_2074_1

Зустріч двох поколінь львівських трамваїв

Короткий фотостоп на зупинці на вулиці Бенедиктовича, яку у Львові прозвали “Довгоочікуваною” – розв’язку будували більше двох років, і вирушаємо на Залізничний вокзал по Городоцькій. Поволі, але впевнено “Gotha T59E” долає крутий підйом – водій вагону пан Богдан Сокульський говорить, що максимальний момент двигуни розвивають саме на послідовних позиціях…

IMG_2076_1

Короткий відпочинок перед підйомом по вулиці Городоцькій

І ось ми поблизу головного залізничного вокзалу. Місце для фотостопу обираємо символічне – на кінцевій трамвайного маршруту № 6. Саме із цієї кінцевої у 1988 році у свій останній рейс із пасажирами рушила остання “змійка” G4-61. Саме тут закінчує свій перший екскурсійний рейс відроджена “Gotha T59E” № 002…

Прямуємо із вокзалу в депо. Тут старенький трамвай уже чекає “господар всіх трамваїв” – начальник трамвайного депо Роман Іванович Василишин… Не в останню чергу саме завдяки йому старенький трамвай повернувся до життя!

IMG_2080_1

Поблизу головного вокзалу, на кінцевій “шістірки”

Фото на пам’ять у депо і екскурсанти розходяться – іноземні гості направляються в Антонівку на покатушки на вузькоколійній залізниці “Антонівка – Зарічне”, а фанати – ділиться враженнями і обговорювати плани подальшого відновлення ретро-техніки…

Відновлена “Gotha T59E” залишається відпочивати у депо до наступної екскурсії. Не дивлячись на свій поважний вік вона успішно “відкатала” 4-х годинний екскурсійний марафон…

IMG_2083_1

Любителі електротранспорту Володимир Караїм, Дмитро Янківський, Юрій Каукалов, Орест Солтівський, начальник трамдепо Роман Василишин і інженер Павло Маковецький

Світлини без зазначення авторства – Антона Лягушкіна.

Велика подяка за організацію “Львівського залізного туру” працівникові Львівської Залізниці Ярославові Городчуку (Львів, Україна), досліднику українських залізниць Вольфраму Венделіну (Грац, Австрія), а також усім хто долучився до відновлення історичного ретро-трамвая “Гота”.


Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук, 2014 Frontier Theme