Трамвайні вагони Tatra T4

Тatra T4 – чотирьохвісний одиночний трамвайний вагон для одностороннього руху, звужений варіант моделі Tatra T3, розроблений для трамвайних систем із «вузьким» габаритом 2,2 метра. Вагон є нашадком американського вагону РСС, але повністю позбавлений пневматичного обладнання. Виробництво вагонів цієї моделі на чеському АТ “ЧКД-Прага” почалося в 1967 році на заводі у Сміхуві.  Позначення модифікацій моделі:

  • Tatra T4D – вагони виготовлені для міст Східної Німеччини: Дрездена, Залу, Лейпціга, Магдебурга. Поставлялися в 1967-86 роках. Також виготовлялася причіпна безмоторна модифікація В4D, яку поставляли в ті ж міста. З Німеччини такі вагони потрапили до Ростова на Дону, Алма-Ати, Бійську, Барнаулу, Дніпропетровську, Калінінграду, Араду (Румунія) і Пхеньяну (Північна Корея).
  • Tatra WT4D – двукабинный двосторонній варіант вагону Tatra T4. Загальна кількість випущених вагонів невідома. Два вагони экспулатируются понині в місті Арад (Румунія).
  • Tatra T4SU – вагони, що поставлялися в міста СРСР, відрізнялися закритою кабіною. У 1971 – 79 рр. такі трамвайні вагони надходили до Калінінграду, Львова, Талліна, Вінниці, Житомира та Лієпаї. Наразі в пасажирській експлуатації в Україні ці вагони є лише у Житомирі.
  • Tatra T4R – позначення моделі вагону, що поставлялася до Румунії. Всього було виготовлено 321 вагон для міст Арад, Бухарест, Галац, Ясси. У Бухаресті ці вагони експлуатуються донині.
  • Tatra T4YU/В4YU – моторні і причіпні вагони для міст Югославії: Загребу та Бєлграду.
Трамвайний вагон T4

Трамвайний вагон T4

Кузов вагона має жорстку суцільнометалеву несучу конструкцію і складається з рами і штампованих дахових і бортових шпангоутів з привареними до них листами бічної обшивки і даху. Передня і задня носові стінки вагона виготовлені з самозатухаючого склопластику. Внутрішня обшивка стін і стелі вагонів Tatra-Т3 виконана із листів багатошарового пластику. Підлога вагону виготовлена із фанери і покрита гумовим килимком.

Вагон обладнаний трьома ширмовими дверима шириною 1300 мм. У салоні розташовані сидіння для пасажирів, а також пісочниці із механічним приводом (під двома передніми сидіннями). Вентиляція салону здійснюється через вентиляційні люки на стелі вагону і кватирки вікон.

Кабіна водія відокремлена від пасажирського салону перегородкою з віконними отворами і зсувними дверима. У передній частині кабіни розташований пульт управління і частина електроапаратів. Під пультом управління розміщений контролер водія з педальним приводом.

Опалювання вагону в зимову пору здійснювалося теплом, що виділяється гальмівними резисторами, а також прискорювачем. Додатковий обігрів салону здійснюється за допомогою 33 електропечей, вмонтованих в тумби пасажирських сидінь. Нагрівачі розраховані на напругу 220 В і мають потужністю 200 Вт кожен. Кабіна водія опалюється окремим електричним калорифером. Для освітлення салону використані люмінесцентні лампи напругою 220 В і потужністю 30 Вт. 

Планування сидінь в салоні – трирядне. З правого боку вагону (по ходу руху) розташовані двомісні сидіння, зліва – одномісні. У вагонах Т4 використовувалися як напівм’які сидіння із дерматиновою оббивкою, так і сидіння із скло пластика.

Вагон обладнаний двома двовісними поворотними візками мостового типу. У візків, розрахованих на ширину колії 1435 і 1524 мм. букси внутрішні, а у візків на колію 1000 мм. – зовнішні. Візки обладнані трьома видами гальм: електродинамічним, механічним барабанним і електромагнітним рейковим. Кожен візок обладнаний двома тяговими електродвигунами ТЕ-022 потужністю по 40 кВт.

Залежно від рельєфу трамвайної системи, вагони Tatra T4 поставлялися із різною конструкцією приводних редукторів: для «рівнинних» (подовжні ухили до 80 промілле необмеженої довжини і ухили до 90 промілле завдовжки до 300 м.) систем поставлялися вагони з одноступеневими конічними редукторами (передавальне число і = 7,36) або з двуступенчастыми циліндрично-конічними редукторами з передавальним числом і = 7,43. Для «гірських» систем (з ухилами до 100 промілле необмеженої довжини) вагони поставлялися із двуступеневими циліндрично-конічними редукторами із передавальним числом і = 9,36.

Вагон Tatra T4 обладнаний непрямою реостатно-контакторною системою керування.  При натисненні водієм педалі прискорення лінійні контактори стикаються із прискорювачем, який управляється обмежувальним реле. Реле утримує постійну швидкість залежно від положення натиснутої педалі. При електричному гальмуванні функції прискорювача і обмежувального реле такі ж, як і при розгоні, відповідні контури управляються гальмівною педаллю.
Прискорювач вагону Tatra-T4 регулює силу струму, що проходить через тягові електродвигуни. Він є видозміненим реостатним контроллером, суміщеним з пуско-гальмівними реостатами. Прискорювач, що здійснює автоматичне виведення пуско-гальмівних реостатів, забезпечує плавний пуск і плавне гальмування вагону. У пуско-гальмівних реостатах прискорювача при роботі вагону виділяється велика кількість тепла. Для попередження перегріву прискорювача його елементи безперервно охолоджуються повітрям, що подається вентиляторами мотор-генератора. У холодну пору року нагріте прискорювачем повітря подається по жолобах в салон вагону для опалювання, в теплу – заслінка закривається і тепле повітря виводиться назовні (під кузов вагону). З прискорювачем пов’язана одна з найбільш поширених причин поломки вагону: так зване залипание «пальців» прискорювача або «приварювання» контакту одного з пальців до струмознімного кільця через випадкове зростання струму в силовому ланцюзі. Це приводить до замикання частини резисторів прискорювача і, як результат, до різких поштовхів при розгоні і гальмуванні вагону.

Прискорювач трамвайного вагону Tatra T4:

Прискорювач трамвайного вагону Tatra T4: 1 – великий ізоляційний циліндр; 2 – дроти; 3 – затискач; 4 – вал; 5 – півкільця; 6 – клеми; 7 – редуктор; 8 – болт для кріплення до підлоги вагону; 9 – утримувачі; 10 – елементи реостата; 11 – шпильки; 12 – контактні пальці; 13 – сегменти; 14 – ролики; 15 – хрестовина; 16 – пружина; 17 – малий циліндр; 18 – кулачкові елементи; 19 – струмознімне кільце; 20 – сегменти.

Гальмівний механізм вагону – барабанного типа із зовнішнім розташуванням гальмівних накладок. Вагон обладнаний гальмівними пристроями трьох типів – електродинамічним, колодковим і електромагнітним (рейковим).  Колодкове гальмо  служить стоянковим, а рейкове – аварійним. Функції електродинамічного і колодкового гальма виконуються за допомогою реле блокування гальм. Рейкове гальмо не залежить від двох інших (живиться від акумуляторних батарей). Воно є електромагнітом подовженої форми, який нижньою своєю частиною із великою силою притягується до рейки, чим створюється гальмівне зусилля. Трамвайні вагони Т4 були оснащені педаллю безпеки, яка винна була знаходиться в натиснутому положенні під час їзди, інакше вагон автоматично зупинявся.

Допоміжні низьковольтні ланцюги вагону (24 В) служать для приводу механізмів дверей і склоочисників, освітлення й опалювання кабіни водія, а також зовнішньої і внутрішньої електричної сигналізації. Мотор-генератор SMD-16Ab вагону Tatra-T4 призначений для отримання струму низької напруги, а також приводу в дію вентиляторів, що подають повітря для охолоджування пускотормозных реостатів і тягових двигунів. Мотор-генератор складається з електродвигуна послідовного збудження і генератора постійного струму паралельного збудження. На одному валу з якорем двигуна змонтовано два вентилятори. Кріпиться мотор-генератор до кузова вагону болтами з гумовими прокладками. Після установки його закривають кришками і фальшбортом. Мотор-генератор є основним джерелом шуму у вагонах Tatra-T4, особливо при зупинках.
Для живлення низьковольтних ланцюгів вагону за відсутності високовольтної напруги (при вимкненому мотор-генераторі) використовується акумуляторна батарея, що заряджається за допомогою спеціального низьковольтного зарядного генератора. На вагоні Tatra-T3 встановлена акумуляторна батарея типа КН-100 (кадмієвий-нікелева) або ЖН-100 (залізно-нікелева), складена з 17 послідовно сполучених акумуляторів.

Технічна характеристика трамвайного вагону Tatra T4SU

Назва показника, одиниця вимірювання

Значення

Ширина колії, мм.

1000, 1435

Довжина вагону по зчіпних пристроях, мм.

15104

Довжина кузову, мм.

14000

Ширина кузову (габарит), мм.

2200

Висота даху вагону над головкою рейки, мм

3100

Висота від підлоги до стелі вагону в проході, мм.

2400

Ширина проходу між сидіннями, мм.

740

Ширина дверей, мм.

1300

База візка, мм.

1900

База кузова, мм.

6400

Діметр нового колеса із бандажем, мм.

700

Мінімальний радіус кривої для одиночного вагону і системи, м.

16,0/18,0

Число приводних двигунів, шт.

4

Тип двигуна

ТЕ – 22

Потужність двигуна в тривалому режимі, кВт

40

Конструкційна швидкість вагону км/год
з «рівнинними» редукторами

72

з «гірськими» редукторами

57

Максимальне прискорення вагону, м/с2

1,8

Уповільнення при екстреному гальмуванні, м/с2

2,3

Кількість місць для сидіння

26/35

Кількість місць для стояння

58

Максимальна місткість, пасажирів

150

Маса порожнього вагону, т.

16,5

Стандартна схема пофарбування трамваю Tatra T4SU у Львові

 

Трамвайний вагон Tatra T4SU у стандартному пофарбуванні. Фото Ааре Оландера. 2002 р.

Трамвайний вагон Tatra T4SU у стандартному пофарбуванні. Фото Ааре Оландера. 2002 р.

Повернутися до розділу “Рухомий склад трамваю”

  • Tweet

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук Frontier Theme