Шляхами львівських трамваїв – екскурсія на ретро-трамваї “Tatra T4SU”

Перші трамваї на Личакові. 1894 р.

Перші трамваї на Личакові. 1894 р.

30 листопада – знаменна дата в історії Львівського трамваю. Із цим днем пов’язано значну кількість подій в його історії: у 1879 році в цей день відбулася тестова поїздка кінного трамвая від депо на вулиці Бема (нині – Ярослава Мудрого) до площі Цлови (нині – Митна), у 1894 році перші трамваї рушили по новозбудованій трамвайній лінії “Головний вокзал – Личаків” (відкрився рух на найстаршому трамвайному маршруті Львова – нині №10), у 1929 році відкрився трамвайний рух по сучасним вулицям Київській, Котляревського, Нечуя-Левицького та Вітовського.

Відкиття руху на трамвайній лінії по вулиці Вітовського. 1929р

Відкиття руху на трамвайній лінії по вулиці Вітовського. 1929р

Отож до цієї дати ГО “Львів’яни за електротранспорт” вирішило приурочити пізнавальну екскурсію “Шляхами львівських трамваїв” і звернулося до директора ЛКП “Львівелектротранс” Сергія Васільєва із проханням надати для екскурсії ретро-трамвай Tatra T4SU № 869. Директор схвально поставився до цієї ініціативи і трамвай було виділено.

Перед екскурсією активість організації прикрасили трамвайний вагон світлинами, які відображають еволюцію львівського електротранспорту.

Перед виїздом із депо.

Перед виїздом із депо.

У неділю, 30 листопада 2014 року активісти Андрій Василюк, Артем Депутат, Юрій Каукалов, Антон Лягушкін, Олексій Соломкін, Орест Солтівський і Дмитро Янківський зібралися у трамвайному депо для останніх приготувань. До них також долучилися екскурсовод і поціновувач трамвайної старовини Олександр Арістархов та працівники “Львівелектротрансу” Ольга Бачинська та Андрій Шевчук…

Всі приготування закінчено і трамвай вирушає із депо. Організатори екскурсії хвилюються: скільки ж людей зацікавилося екскурсією? Чи не доведеться їм кататися на самоті…

Дмитро Янківський виконує роль штатного фотографа, Олександр Арістархов у формі кондуктора

Дмитро Янківський виконує роль штатного фотографа, Олександр Арістархов у формі кондуктора

Кількість бажаючих покататися на ретро-трамваї перевершила усі очікування. Покататися на старенькому трамваї приїхали також гості із інших міст – шанувальники електротранспорту із Тернополя Антон Марчевський і Сергій Холодар, а також Роман Калініченко із Закарпаття.

Об 11-00, як і було заплановано, трамвай рушив від головного вагону практично вщерть забитий екскурсантами. Оскільки трамвай був перевантажений було дещо змінено маршрут – замість вулиці Городоцької із її стрімким спуском було вирішено їхати на Личаків вулицями Київською та Вітовського – спуск на вулиці Городоцькій сумнозвісний аварією 1972 року, тому вирішили не випробовувати зайвий раз можливості трамвая-ветерана…

Юрій Каукалов та Орест Солтівський запрошують екскурсантів

Юрій Каукалов та Орест Солтівський запрошують екскурсантів

Під час посадки у трамвай всі екскурсанти отримали із рук “кондуктора” Олександра Арістархова сувенірні квиточки, які, за традицією закомпостували . Екскурсоводи Олександр Арістархов, Антон Лягушкін та Олексій Соломкін розповіли пасажирам ретро-трамвая про історію кінного трамвая, будівництво трамвайних колій на Личаків, а також про відкриття тролейбусного руху у Львові, яке відбулося 27 листопада 1952 року. Оскільки проблема із гучномовцями у трамвайному вагонів була виявлена перед самою екскурсією, довелося користуватися мегафоном.

4

Екскурсанти в очікуванні трамвая

Екскурсанти дізналися немало цікавих фактів з історії львівського трамвая: про те, що перший трамвай на Личакові був сприйнятий неприязно і вороже – його закидали яйцями і гнилими помідорами, а жінка одного із візників – пані Скробецька навіть “зробила трамваєві неможливу для виконання пропозицію” – задерла спідницю і запропонувала трамваю поцілувати себе у інтимне місце; про те, що “зайців” у кінному трамваї карали примусовою працею на січкарні, яка знаходилася на пляці Пруса (сучасній площі Івана Франка)…

5

Посадка екскурсантів у трамвай

Екскурсійний трамвай проїхав повз найстарше в Україні трамвайне депо на розі вулиць Героїв Майдану, Вітовського і Сахарова, яке побудовано іще у 1894 році за проектом архітектора А. Каменобродського. Довший час (із 1920 по 1978 рік) тут знаходилися вагонно-ремонтні майстерні львівського трамвая, а нині сюди заїзджають лише службові вагони служби колії. Частину приміщень найстаршого депо у 2005 році було передано Львівському історичному музею для створення “Музею техніки”, проте замість ремонту ці приміщення лише занепадають…

Нажаль, через активний рух трамваїв у Львові не вдалося зробити в центральній частині міста жодної зупинки для фотографування – ззаду ретро-трамвайчик підганяли маршрутні вагони…

6

Салон трамвая заповнений екскурсантами

Перед довгим і крутим підйомом на вулиці Личаківській від зупинки “вул. Котика” до кінцевої “вул. Пасічна” довелося просити частину екскурсантів тимчасово полишити трамвай, знову ж таки із міркувань безпеки… Але, як виявилося, сумніви у можливостях трамвая-ветерана не підтвердилися. Він легко подолав крутий підйом на вулиці Личаківській, навіть дещо відірвався від маршрутного вагону № 1111, який слідував за ним. Отож нарешті вдалося зробити зупинку для фотографування…

7

Фотостоп на Пасічній

 Поява старенької “Татри Т4″ викликала у багатьох пасажирів, що очікували маршрутного трамвая ностальгічні почуття. “Як це не двійка? – дивувалася одна літня пані – Такі трамвачики завжди парами їздили саме на двійці”… Пані дуже шкодувала, що тепер такі трамваї використовуються лише як службові та екскурсійні, очевидно із ними у неї були пов’язані приємні спогади…

Оскільки маршрутний трамвай уже нагнав екскурсійний, потрібно було вирушати у зворотню мандрівку… На зупинці “вул. Котика” підібрали решту екскурсантів і вирушили до трамвайного депо, де екскурсанти мали ознайомитися із “домівкою” трамваїв, а також із трамвайними раритетами Львова – трамваєм “Sanok SW-1″ №093, “німкенями” “Gotha T59E” та “Gotha T2-62″, снігоочисником СХ-2 та найстаршою “гармошкою” всього пострадянського простору “Tatra KT4SU” № 1001, яка наразі не працює.

8

Гість із Тернополя Антон Марчевський чекає на повернення ретро-трамваяН

Не обійшлося, нажаль, і без прикростей під час екскурсії – неподалік від “домівки” – на вулиці Бандери бабуся-Татра таки зупинилася і не забажала їхати далі. Видно вона затужила за вулицями Львова, якими їздила протягом понад 30 років (від 1978 по 2011 рік) – певно в депо їй самотньо і про зміни в місті вона може “побалакати” лише із своїми колегами, які на ніч заїздять у депо…

Завдяки професіоналізму майстрів “Львівелектротрансу” вдалося швидко усунути несправність і трамвай рушив в депо, де розпочалася друга частина екскурсії.

9

Екскурсанти оглядають найстарший трамвай Львова “Sanok SW-1″

Значний інтерес у екскурсантів викликав найстарший трамвай Львова – “Sanok SW-1″. Всі бажали потрапити у середину і оглянути, в яких трамваях їздили їхні бабусі і дідусі.

 Не обминули увагою і службовий трамвай – снігоочищувач СХ – 2 № С-001, який нечасто можна побачити на вулицях міста, а шанси оглянути його зблизька узагалі випадають дуже рідко.

Іще більший інтерес у відвідувачів депо викликав німецький трамвай “Gotha T59E” № 002, який завдяки активістам ГО “Львів’яни за електротранспорт” та працівникам ЛКП “Львівелектротранс” розпочали відновлювати до автентичного вигляду, щоб надалі його перетворити у екскурсійний.

10

Екскурсанти біля трамвая “Gotha T59E”

Оскільки багато екскурсантів бажали сфотографувати цей трамвай, він здійснив урочисте “коло пошани” від трамвайного депо до вокзалу і назад і найзатятіші транспортні фанати побігли його фотографувати та знімати відео.

Щоб поєднати приємне із корисним, активісти ГО “Львів’яни за електротранспорт” організували збір підписів серед учасників екскурсії під зверненням до міської влади Львова, щодо відновлення історичних трамвайних вагонів, а також створення музею електротранспорту. Більшість учасників екскурсії зголосилася поставити свої підписи під цим документом. Окрім цього було проведено збір благочинних внесків на відновлення історичних трамваїв.

11

Збір підписів під зверненням, щодо відновлення історичних трамваїв та створення музею техніки у Львові

В результаті екскурсії було зібрано понад 50 підписів за відновлення історичних трамвайних вагонів, а також понад 1100 грн., які активісти планують витратити на відновлення електротранспорту.

Великий інтерес серед екскурсантів викликала також екскурсія у виробничі цехи трамвайного депо, адже там зберігається іще одна трамвайна “родзинка” Львова – це візок від трамвая “Simmens & Galske”, який на початку ХХ-го століття було використано для виготовлення службового трамвая – вишки контактної мережі. Оскільки цей причепний вагон дуже рідко покидає межі депо, то відповідно мало хто має змогу побачити цей раритет.

12

Екскурсанти в цеху оглядають візок від найстарішого львівського трамвая

Екскурсанти мали змогу пофотографуватися на фоні трамвайних раритетів, що залюбки і робили… Не дивлячись на оперативну зміну маршруту, всі були задовлені поїздкою на старенькому трамвайчику і оглядинами трамвайного депо. Розходячись, ескурсанти дякували активістам ГО “Львів’яни за електротранспорт” та працівникам “Львівелектротрансу” за проведену акцію…

ГО “Львів’яни за електротранспорт” щиро дякує за проведення екскурсії: С. Васільєву, О.Бачинській та Р.Василишину – за надання трамвая для екскурсії і його технічну підготовку: О. Арістархову – за допомогу у проведенні екскурсії; О. Лозинській – за керування ретро-вагоном.

В дописі використано фотоматеріали Ольги Бачинської, Дмитра Янківського та Романа Тупися.

Також читайте про враження від екскурсії у блозі Романа Тупися:

“Шляхами львівських трамваїв. Частина 1″

“Шляхами львівських трамваїв. Частина 2″


Comments:

3 Comments

Add a Comment
  1. Володя Караим

    Власник фотоматеріалів – Володимир Караїм , а не Дмитро Янківський ,будь ласка, виправіть цю помилку!

    1. Як людина, яка не була присутня під час катання на 869 може бути автором фото?

      1. Володя Караим

        Є автор фото, а є власник, прошу не плутати!

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук, 2014 Frontier Theme