Виставка історичних трамваїв під час “Днів европейської спадщини”

“Дні європейської спадщини” (англійською – “European heritage days”) – щорічні заходи, які кожного вересня проходять по всій Європі. В ці дні маловідомі для широкого загалу закриті споруди відкривають двері для відвідувачів. На офіційному рівні “Дні європейської спадщини” започатковані Радою Європи у 1991 році. Ця традиція покликана привернути увагу до історичної спадщини та її ролі у розвитку сучасного суспільства.

“Дні європейської спадщини” у Львові припали на 20 і 21 вересня 2014 року і пройшли під гаслом “Фрагменти історії”. В рамках цього заходу відбулися велика кількість екскурсій історичними місцями Львова, а також виставка історичних трамваїв у найстаршому трамвайному депо на розі вулиць Сахарова, Героїв Майдану та Вітовського.

Під час виставки історичних трамваїв відвідувачі змогли ознайомитися із трьома моделями трамваїв, які протягом 1909 – 2011 років їздили вулицями Львова.

Sanok_s

Найстаршим трамваєм, який взяв участь в експозиції був трамвай “Sanok SW-1″ № 093. Цей трамвайний вагон виготовлений у далекому 1909 році на заводі у місті Саноку (Польща). Цей трамвайний вагон має кузов, виготовлений із дуба і обшитий металом. Трамваї цієї моделі Львів почав закуповувати у 1903 році, а завершили вони свою роботу на міських маршрутах через майже 70 років – у 1972 році після закриття трамвайних маршрутів на Високий Замок та вгору по вулиці Івана Франка. Майже всі вагони цієї моделі були утилізовані, декілька вагонів використовувалося у якості службових і ось цей – №093 – в якості екскурсійного. До сьогоднішніх днів зберігся у первісному вигляді лише цей вагон. У 2008 році на базі візка трамвая “Lilpop” був збудований трамвай-репліка, який використовувався в якості літнього кафе “Старенький трамвай”, а потім – в якості сувернірного кіоску.

Lilpop_s

В історичному плані наступниками трамваїв “Sanok” у Львові були суцільнометалеві трамваї “Lilpop”, які були закуплені у 1929 році для нововідкритого трамвайного маршруту №11, який проходив сучасними вулицями Київською, Котляревського, Нечуя-Левицького та Вітовського. Нажаль, до наших днів не зберігся жоден трамвай ціїє модифікації, отож побачити ці трамваї можна лише на старих фотознімках.

Середина 1950-х років стала початком “східнонімецької епохи” в житті львівського трамвая. До наших днів у вигляді, найбільш близькому до первісного зберігся лише трамвай Gotha T59E із №002, виготовлений у 1960 році. До початку 1980-х років цей трамвай, який початково мав № 423 возив пасажирів, а потім був переобладнаний у службовий зварювальний вагон.

Gotha_T59E

Загалом у Львові експлуатувалося 5 моделей трамваїв східнонімецького виробництва: у 1955 році прибула перша партія двосторонніх вагонів “LOWA ET54+EB54″. Працювали ці вагони у режимі поїзда із моторного і причіпного вагонів. Із 1958 року до Львова почали постачатися теж двосторонні трамвайні поїзди “Gotha Т57+В57″, частину із яких часом переробили у Львові в односторонні трамвайні вагони. У 1960-61 роках до Львова прибули односторонні трамвайні поїзди “Gotha T59E+B59E”, а із 1963 року почалося постачання трамвайних вагонів “Gotha T2-62″ і причіпів до них “Gotha B2-62″.

Зважаючи на те, що кількість мешканців Львова у 1960-х роках швидко збільшувалася, у 1966 році закуповується партія зічленованих трамвайних вагонів “Gotha G4-65″. Ці вагони складалися із трьох секцій, з’єднаних між собою вузлами зічленування – “гармошками”.

Окрім постачання напряму із заводу, східнонімецькі вагони постачалися до Львова також із міст де трамвайний рух припинявся, або із міст, де вузьку колію “перешивали” на широку – Кишинева, Сімферополя, Одеси, Дніпропетровська та Кривого Рогу.

“Східнонімецька епоха” у житті Львівського трамвая тривала до 1988 року, коли були відсторонені від експлуатації і утилізовані останні вагони “Gotha G4-65″.

Починаючи із 1972 року східнонімецька епоха в житті львівського трамвая почала поступово переходити у чеську. Того року до Львова прибули перші чотирьохвісні трамвайні вагони “Tatra T4SU”. Якщо усі попередні трамвайні вагони мали двовісні неповоротні візки, то кузови цих чеських трамваїв опиралися на два поворотних візка.

869_s

Трамвайні вагони “Tatra T4SU” мали просторий салон і троє ширмових дверей. За округлі форми кузова ці трамваї отримали у ремонтників ласкаву назву “Пончик”.

Пасажирська експлуатація чеських трамваїв “Tatra T4SU” тривала у Львові майже 40 років – із кінця 1972 року до 26 грудня 2011 року. На сьогодні у Львові збереглося 6 трамвайних вагонів ціїє моделі – 3 службових і 3 пасажирських, із яких один – №869 пройшов у 2014 році часткове відновлення і має статус музейного експоната.

Окрім історичних трамваїв відвідувачі могли оглянути будівлю найстаршого в Україні трамвайного депо із середини і ознайомитися із старими автоматами для продажу квитків.

AK_1_s

У 1960-х роках у Львові почалося впровадження системи безкондукторного обслуговування. Замість кондукторів у салонах трамваїв і тролейбусів почали з’являтися автоматичні квиткові каси. Перші пристрої були вельми примітивними і дозволяли пасажиру відірвати від рулону будь-яку кількість квитків. Відомий львовознавець Ілько Лемко згадує, що однією із розваг юних хуліганів Львова в кінці 1960-х років було вхопити кінець квиткової стрічки і вистрибнути із дверей трамвая, що рухався… Хуліган вистрибував, а трамваї їхав далі, розмотуючи квиткову стрічку.

AK_2_s

Щоб запобігти таким трафункам, квиткові автоматичні каси вдосконалили. Тепер вони отримали “дозуючий пристрій” – після опускання монетки необхідно було натиснути на важіль і отримати свій квиток.

У 1970-х роках із запровадженням “компостерної” системи оплати проїзду, при якій пасажир повинен був придбати квитки заздалегідь, а при посадці в трамвай чи тролейбус їх пробити компостером, квиткові автомати “переселилися” із салонів трамваїв і тролейбусів на зупинки. Це були іще більш досконалі пристрої, обладнані електронною системою. Найбільш розповсюдженими пристроями були такі, у які пасажир мав кинути 15-тикопійчану монету і отримати 3 квитки на трамвай-тролейбус-автобус вартістю по 5 копійок.

AK_3_s

Квиткові каси були обладнані ламопчкою-індикатором, яка вказувала на те, що автоматична каса підключена до мережі. У разі вичерпання запасу квитків, натиснувши на кнопку пасажир міг повернути собі монетку. Автоматичні квиткові каси використовувалися у Львові до початку 1990-х років. Тоді через гіперінфляцію стрімко зростала вартість квитків, тому дуже швидко обіг “металевих” грошей узагалі припинився.

Виставка історичних трамваїв у найстарішому депо Львова викликала жвавий інтерес у містян. Не дивлячись на дощову погоду в трамвайне депо завітало багато родин із дітьми, які залюбки досліджували історичні трамваї і фотографували в кабінах водія…

Про історичні трамвайні вагони відвідувачам розказували відомий львівський екскурсовод Олександр Арістархов, а також активісти ГО “Львів’яни за електротранспорт”.

Автор фотоматеріалів – Володимир Караїм.


Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук, 2014 Frontier Theme