Львівському трамваю – 135 років!

135 років тому, 3 травня 1880 року розпочав регулярний рух вулицями Львова кінний трамвай – перший міський рейковий транспорт, попередник трамвая електричного.

Кінний трамвай на площі Митній. Фото із колекції І. Котлабулатової

Кінний трамвай на площі Митній. Фото із колекції І. Котлабулатової

Будівництво лінії кінного трамваю розпочалося у червні 1879 року. Колії кінного трамваю, а також депо на умовах 50- річної концесії збудувало у Львові “Трієстинське трамвайне товариство”. Відповідно до затвердженого магістратом проекту, основна лінія кінного трамваю мала пройти від вокзалу залізниці ім. Кароля Людвіга (нині головний) до площі Цлови (пл. Митна). Колія мала пролягти сучасними вулицями Чернівецькою, Городоцькою, проспектом Свободи, площами Галицькою і Соборною.

Від головної лінії на площі Голуховських (нині – Торгова) мала відгалужуватися гілка на Підзамче до Жовківської Рогачки.

Кінний трамвай на сучасному Проспекті Свободи. Стара листівка.

Кінний трамвай на сучасному Проспекті Свободи. Стара листівка.

Перша пробна поїздка кінних трамваїв у Львові відбулася 30 листопада 1879 року на ділянці від депо, яке розташовувалося на сучасній вулиці Ярослава Мудрого до площі Митної. Навесні 1880 року будівельні роботи по спорудженню трамвайних колій були продовжені, проте через будівництво каналізаційного колектора у верхній частині вулиці Городоцької, прокладання колій до залізничного вокзалу затримувалося. Тому міська влада дала Трієстинському трамвайному товариству запутити регулярний рух кінних трамваїв на частині траси – від трамвайного депо до площі Митної.

Інспекційна поїздка за участю чиновників магістрату відбулася 1 травня 1880 року, а уже 3 травня стартував регулярний рух кінного трамваю із пасажирами. На лінії працювало п’ять трамвайних вагонів, які їздили із інтервалом у 9 хвилин.

Наприкінці червня 1880 року завершилося будівництво каналізаційного колектора у верхній частині вулиці Городоцької, отож 1 липня 1880 року кінний трамвай зв’язав залізничний вокзал із центром міста.

Кінний трамвай на сучаному проспекті Свободи. Стара листівка.

Кінний трамвай на сучаному проспекті Свободи. Стара листівка.

Кінний трамвай у Львові у вересні 1880 року було презентовано імператору Австро-Угорщини Францу-Йосифу, як значне досягнення у розвитку міста.

До кінця літа 1880 року було завершено будівництво гілки кінного трамваю на Підзамчі. У вересні почалася обкатка лінії, яка виявила значну кількість дефектів, які було усунуто лише до весни 1881 року. Рух із пасажирами на лінії на Підзамче розпочався 16 березня 1881 року.

На відміну від сучасної лінії електричного трамвая, лінія кінки проходила по вулиці Богдана Хмельницького навпростець, обабіч монастиря Св. Онуфрія і мала перетин на одному рівні із залізничною колією “Львів – Підзамче”.  Залізничний переїзд був обладнаний шлагбаумами, які закривали перед проходженням потягів.

Кінний трамвай на Пдізамчі. Фото із колекції І. Котлабулатової

Кінний трамвай на Пдізамчі. Фото із колекції І. Котлабулатової

Існували плани будівництва інших ліній кінного трамвая – зокрема на Личаків, а також короткою дорогою від вокзалу до центру – через сучасні вулиці Бандери та Коперника, але вони не були реалізовані.

На початку літа 1894 року кінний трамвай отримав серйозного конкурента – трамвай електричний. Якщо до пуску електричного трамваю для кінки була найприбутковішою лінія “Залізничний вокзал – площа Митна”, то тепер основні прибутки давала лінія на Підзамче, де у кінки не було конкурента.

У 1895 році, не витримавши конкуренції із електричним трамваєм, збанкрутував підприємець Уманський, якому належали кінні омнібуси (вони курсували містом від 1835 року), коней і екіпажі якого викупило Трієстинське трамвайне товариство.

Кінний та електричні трамваї біля головного вокзалу. 1904 р. Стара листівка.

Кінний та електричні трамваї біля головного вокзалу. 1904 р. Стара листівка.

У 1906 році підприємство кінного трамвая було викуплено у власність міста. Протягом 1907 – 8 років тривала електрифікація ліній кінного трамвая. Щоб не позбавляти містян транспорту, електрифікація відбувалася поступово – спочатку електрифікували одну із двох колій, а по іншій продовжував ходити кінний трамвай. Роботи по електрифікації були в основному завершені до зими 1908 року, тому 29 грудня 1908 року кінка відправилася у свій останній рейс.

До речі, кінний трамвай Львова – найперший в Україні. Наступним українським містом, у якому відрилася лінія кінного трамвая стала Одеса, де перший трамвай поїхав у липні 1880 року.

  • Tweet

Updated: Травень 3, 2015 — 5:32 pm
Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути:

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук Frontier Theme