Перше знайомство із електротранспортом Тернополя

Активісти ГО "Львів'яни за електротранспорт" та їхній гід Антон Почєпцов (крайній зліва). Автор фото - Антон Марчевський

Активісти ГО “Львів’яни за електротранспорт” та їхній гід Антон Почєпцов (крайній зліва). Автор фото – Антон Марчевський

30 березня 2014 року відбулася мандрівка активістів ГО “Львів’яни за електротранспорт” до “файного міста” Тернополя. У поїздці взяли участь Антон Лягушкін, Дмитро Янківський, Володимир Караїм, Юрій Каукалов та Орест Солтівський. Екскурсоводами по Тернополю зголосилися бути тернопільські любителі електротранспорту Антон Марчевський (“Буран”) та Антон Почєпцов (“Лихвар”). Чи не головною метою поїздки до Тернополя було катання на тролейбусі “Skoda9Tr”. На сьогодні у Львові не залишилося жодного такого тролейбусу – останню “дев’ятку” у Львові списали на початку 2000-х років. У Тернополі ж кілька таких тролейбусів збереглосі і понині.

Зустріч львівських шанувальників електротранспорту транспорту із відбулася на тернопільському залізничному вокзалі. В одному із привокзальних кіосків придбали запашну каву за дуже низькою ціною і направилися до центральної частини “файного міста”. У центрі Тернополя, неподалік від міського театру облаштовано пішохідну зону.

Тернопільська "Skoda 9Tr". Автор фото Володимир Караїм

Тернопільська “Skoda 9Tr”. Автор фото Володимир Караїм

Оскільки тролейбусів “Skoda 9Tr” у Тернополі залишилося небагато, то її вирішили “зловити” за допомогою системи GPS-навігації, яка встановлена у всіх тернопільських тролейбусах і їх рух на маршрутах можна відстежувати за допомогою спеціального сайту, який називається прото “Де транспорт?” Виявилося, що у той день на лінії працювала лише одна “Skoda 9Tr” №136 на 3-му маршруті.

Тернопільська “трійка” прямує в один із нових мікрорайонів Тернополя, який у народі називають “Аляскою”. Не дивлячись на свій поважний вік, старенький тролейбус їхав вулицям Тернополя із достатньо великою швидкістю. Коли кондуктор тролейбуса дізналася, що ми зі Львова, вона була приємно вражена, що люди цікавляться тернопільськими тролейбусами.

У салоні тролейбуса "Skoda 9Tr"

У салоні тролейбуса “Skoda 9Tr”

Покатавшись на раритетному тролейбусі “Skoda 9Tr” ми продовжили знайомство із “файним містом”. Однією із “родзинок” міста є великий став практично у центральній частині міста. Влітку на цьому ставі плавають два прогулянкові теплоходи – “Герой Танцоров” і “Капітан Парій”. Набережна ставу – одне із найулюбленіших місць прогулянок і відпочинку тернополян. Місточок, який пов’язує набережну із невеликим острівцем, називають “місточком закоханих” – у знак стійкості свого кохання вони підвішують на ньому замочки. Нажаль, на момент наших відвідин Тернополя, теплоходи іще не почали своєї роботи, тож ми здійснили пішу прогулянку біля ставу і підкріпилися припасами, які захопили із дому і продовжили знайомство із тернопільськими тролейбусами.

Основною моделлю тернопільського рухомого складу є чеські тролейбуси “Skoda 14Tr“. Вони почали надходити до Тернополя наприкінці 1980-х років із заводу “Шкода-Острів”, а далі місто закуповувало вживані тролейбуси із різних чеських міст. Цікавим фактом є те, що у 1990-ті роки Тернопіль відправляв деякі свої тролейбуси на ремонт на завод у Чехію.

Тернопільська "Skoda 14Tr" на проспекті Бандери

Тернопільська “Skoda 14Tr” на проспекті Бандери

На початку 1990-х років до Тернополя почали постачатися тролейбуси Дніпропетровського виробництва ЮМЗ Т1 та ЮМЗ Т2. За своїми технічими характеристиками і якістю ці тролейбуси значно поступалися чеським машинам, проте у ті часи держава мала дуже значні проблеми із валютою, тому закупівля чеських машин була практично неможливою. Загалом до Тернополя надійшло у 1992 – 4 роках 11 спарованих тролейбусів ЮМЗ Т1 і 2 одиночних ЮМЗ Т2. Згодом частину спарованих тролейбусів ЮМЗ Т1 переробили в одинарні, “ампутувавши” причепи. Такої переробки зазнали 7 машин, які позначаються як Т1Р (Т2П). Наразі у Тернополі залишилося “вживих” 4 “гармоні” ЮМЗ Т1 і 3 Т1Р. Всі вони знаходяться у ненадто хорошому стані, оскільки прогнозується їхня заміна вживаними тролейбусами “Шкода”, які постійно закуповуються із Чехії відповідно до муніціпальної програми “Екологічний транспорт”.

Тернопільський тролейбус ЮМЗТ1Р

Тернопільський тролейбус ЮМЗТ1Р

Окрім машин чеського і дніпропетровського виробництва, у Тернополі працюють також тролейбуси, виготовлені у Львові на Львівському автобусному заводі.  У 2006 – 8 роках “файне місто” придбало 2 “рестайлінгові тролейбуси ЛАЗ-52522м, а також 3 низькопідлогові тролейбуси ЛАЗ Е183Д1. щоправда, Львівський автобусний завод підвів тернополян – вони гроші заплатили, а тролейбуси він їм не передав. Меру Тернополя Сергію Надалу навіть довелося силою відбирати техніку у виробника. Правда, вдалося отримати не тролейбуси, а два автобуси ЛАЗ А191, які надійшли на баланс КП “Тернопільелектротранс”.

Тролейбус LAZ E183D1 на вулиці Степана Бандери. Автор фото - Володимир Караїм

Тролейбус LAZ E183D1 на вулиці Степана Бандери. Автор фото – Володимир Караїм

Починаючи із 2010 року Тернопіль почав закуповувати у Чехії вживані тролейбуси “Skoda 15Tr”. Це двосекційні зічленовані тролейбуси. Такі тролейбуси працюють в основному на тролейбусних маршртах із великими пасажиропотоками. Хоча ці тролейбуси і є високопідлоговими, вони є дуже зручними для пасажирів, оскільки мають накопичувальні площадки, де при потребі можна розмістити дитячий візок або ровер. Загалом у 2012 – 3 роках до Тернополя надійшло 9 таких тролейбусів із Плязеня, Чеських Будейовіц та Зліна і планувалися наступні поставки такої техніки.

Тролейбус "Skoda 15Tr" №154 на зупинці поблизу тролейбусного депо. Автор фото - Володимир Караїм

Тролейбус “Skoda 15Tr” №154 на зупинці поблизу тролейбусного депо. Автор фото – Володимир Караїм

Під час прогулянки Тернополем ми звернули увагу, що деякі тролейбуси мають гарні світлодіодні маршрутовказівники, які добре помітні навіть у сонячну погоду. Наші екскурсоводи розповіди, що автором цих світлодіодних трафаретів є водій тернопільського тролейбуса Сергій Холодар. Спочатку він встановив такий світлодіодний маршрутовказівник на своєму тролейбусі. Новинка сподобалася інших водіям тролейбусів, тож вони почали замовляти у нього маршрутовказівники.

Електронний маршрутовказівник  конструкції Сергія Холодара на тролейбусі LAZ E183.

Електронний маршрутовказівник конструкції Сергія Холодара на тролейбусі LAZ E183.

Ми, звичайно, завітали у майстерню пана Холодара, яка розмістилася у підвалі його житлового будинку і ознайомилися із технологією виробництва електронних світлодіодних маршрутовказівників.

Пан Сергій радо поділився із Дмитром Янківським, який запланував виготовити електронний маршрутовказівник для львівського тролейбуса, своїм досвідом і показав працюючі зразки електронних маршрутовказівників, які мають бути встановлені на тролейбуси чи автобуси.

Сергій Холодар і активісти ГО "Львів'яни за електротранспорт". Автор фото - Антон Марчевський.

Сергій Холодар і активісти ГО “Львів’яни за електротранспорт”. Автор фото – Антон Марчевський.

 Також під час поїздки до Тернополя активісти ГО “Львів’яни за електротранспорт” оглянули територію тролейбусного депо, правда у середину його не потрапили. На відміну від тролейбусного депо Львова на території тролейбусного депо Тернополя майже не помітно “трупів” – несправних тролейбусів, які довгий час стоять на відкритій площадці депо і чекають на свою долю – ремонт чи списання і порізку. У Тернополі в більшості випадків тролейбус або одразу утилізують, або ремонтують, а довгого простою перед списанням, як правило, не спостерігається.

Поверечерявши в одній із піцерій на околиці Тернополя, оглянувши район новобудов, ми трохи погуляли вечірнім містом і відбули електричкою до Львова. Перша спільна поїздка вдалася, отож вирішили продовжити практику спільних подорожей і наступним відвідати Івано-Франківськ – столицю Прикарпаття.


Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук, 2014 Frontier Theme