Електротранспорт Луцька

Наприкінці вересня 2014 року активісти ГО “Львів’яни за електротранспорт” Артем Депутат, Юрій Каукалов, Антон Лягушкін та Орест Солтівський відвідали обласний центр Волинської області – місто Луцьк, щоб ознайомитися із роботою електротранспорту в цьому місті.

9Tr_49

Службова “Skoda 9Tr” у Луцьку

Електротранспорт Луцька має більш ніж сорокарічну історію – тролейбусний рух тут відкрився 8 грудня 1972 року. Тролейбусний рух тут відкривали українські тролейбуси “Київ – 6″ передані із Києва. Загалом таких тролейбусів надійшло 30. Із 1974 року в цьому місті почалася “чеська епоха” – до Луцька почали постачатися тролейбуси “Skoda 9Tr” – ці машини постачалися як напряму із заводу, такі вживані із Чернівців. Таких машин надійшло 33 штуки, із яких досі збереглося 2 тролейбуси – один службовий, а другий – пасажирський.

Наприкінці 1970-х років вирішили, що рельєф Луцька достатньо простий, тому із 1978 року почалося постачання радянських тролейбусів ЗіУ – 682 різних модифікацій. Загалом надійшло 125 машин цієї моделі різних модифікацій.

179

Тролейбус ЗіУ №179 на центральному проспекті Луцька

На початку 1990-х років до Луцька розпочинають постачатися українські тролейбуси ЮМЗ Т1 та ЮМЗ Т2. Надодить 7 спарованих тролейбусів-гармоней ЮМЗ Т1 і 5 одиночних ЮМЗ Т2. У 1998 році до Луцька прибуває львівський тролейбус ЛАЗ – 52522.

У 2007 році Луцьк придбав на заводі “Тролза” в місті Енгельсі один тролейбус ЗіУ-682Г-016.

Починаючи із 2007 року виробництво тролейбусів налагоджують у самому Луцьку на автоскладальному заводі корпорації “Богдан-моторз”, тож місто отримує 5 тривісних тролейбусів “Богдан Е231″ та два експериментальні тролейбуси “Богдан Т501.10″.

Із 2012 року місто розпочинає закупівлю вживаних тролейбусів “Jelcz” із польського міста Любліна, звідки надійшло 14 тролейбусів моделі PR110E, 4 більш досконалі тролейбуси 120MT/MTE та один напівнизькопідлоговий тролейбус M121E.

Як театр починається із вішака, так і місто починається із вокзалу. Луцький залізничний вокзал, хоча і невеликий за розмірами, але дуже гарний. Зовсім недавно, у 2012 році, його було відновлено у первісному вигляді.

Кінцева зупинка тролейбусних маршрутів знаходиться поруч із залізничним вокзалом. Побачений на зупинці розклад руху тролейбусів нас не порадував – тролейбуси у Луцьку їздять достатньо рідко.

Tr_187_ZiU

Тролейбус ЗіУ-682 у Луцьку

До центру міста ми вирушили на найновішій ЗіУш-ці Луцька №202. Для більшості із нас це було перше знайомство із такою техінікою. Поблукавши біля знаменитого Луцького замку Любарта, який у ранковий час був іще закритий для відвідувачів, ми вийшли на центральний проспект Луцька, де зустріли кілька тролейбусів ЗіУ старших моделей.

Нам також зустрівся польський тролейбус “Jelcz” PR110E” №213, пофарбований у жовтий колір. Не дивлячись на те, що він уже майже два роки експлуатувався у Луцьку на ньому збереглася іще польська реклама.

213

Польський тролейбус “Jelcz” PR110E”

У Луцьку є дві приміські тролейбусні лінії – у села Вересневе та Гаразджа. Оскільки “поляк” працював саме на маршрутів в Гаразджу, то вирішили одразу “вбити двох зайців” – прокатати приміський маршрут і ознайомитися із польським тролейбусом. Дочекавшись, доки тролейбус розвернеться на кінцевій, ми сіли у нього.

За влаштуванням салону тролебус “Jelcz” PR110E” чимось нагадує вітчизняний ЛАЗ – 52522. Він є відносно вузьким, але довгим. Для зручності пасажирів у тролейбусі є накопичувальна площадка навпроти середніх дверей. Не дивлячись на те, що тролейбус лише нещодавно приїхав із Польщі, його салон був у не дуже хорошому стані – чи то волинські пасажири і ремонтники його встигли пошкодити, чи оповіді про ідеальний стан транспорту не повністю відповідають реальності.

salon_213

Салон тролейбуса “Jelcz” PR110E”

Щодо технічних можливостей, то старенький польський тролейбус легко витискав із себе швидкість біля 60 км/год на трасі, що не під силу багатьом більш сучасним львівським тролейбусам.

Цікава історія тролейбуса № 213. У далекому 1984 рокі він був побудований як автобус, а у 1998 році кузов цього автобуса було використано для будівництва тролейбуса силами тролейбусного депо у Любліні. Вочевидь було використано електрообладнання від старого тролейбуса – характерні звуки замикання контакторів чітко давали зрозуміти – в тролейбуса реостатно-контакторна система управління електроприводом.

Кінцева тролейбусних маршрутів № 3, 7 і 10 “село Гаразджа” знаходиться фактично в полі. Неподалік від неї знаходиться луцький міський цвинтар, тому на Провідну Неділю на цих маршрутах працює значна, як для Луцька, кількість тролейбусів, в інші ж дні року – по одному тролейбусу на маршрут.

213_1

Тролейбус “Jelcz” PR110E” на кінцевій у с. Гаразджа

Постоявши деякий час на кінцевій, тролейбус відправився у зворотню подорож до центру міста, а з ним і ми.

Підріпившись взятими у дорогу запасами, вирішили познайомитися із іще однією моделлю польського тролейбуса – напівнизькопідлоговим “Jelcz” M121E” і обкатати тролейбусний маршрут №15. Кільцеві тролейбусні маршрути № 15 і 15а в Луцьку було запроваджено після прибуття польських тролейбусів. Цікаво, що на цих маршрутах тролейбуси замінили комунальні автобуси “Богдан А144″.

220

Польський напівнизькопідлоговий тролейбус “Jelcz” M121E” у Луцьку

Тролейбус “Jelcz” M121E справляє досить приємне враження ззовні – він навіть спеціально забрендований із використанням логотипу “Луцького підприємства електротранспорту”. Салон його чимось нагадує салон автобусів MAN NL 202, як і цих автобусів передня частина салону (до других дверей) зроблена низькопідлоговою, а в задній частині підлога салону піднімається і є сходинки, тому виходити і заходити через задні двері не дуже зручно.

Оскільки проїзд у тролейбусах Луцьку вартує лише 1 грн. 25 копійок, то не дивлячись на відносно великі інтервали тролейбус дуже популярний серед лучан. Не дивлячись на вихідний день під час нашої поїздки тролейбус був постійно заповнений.

222

Тролейбуси “Jelcz” 120MT/MTE та “Богдан” Е231 у тролейбусному депо Луцька

Після поїздки на тролейбусі “Jelcz” M121E та “обкатки” тролейбусного маршруту № 15 ми прогулялися міським парком і відвідали Луцький замок. Наступним етапом нашої мандрівки було ознайомлення із тролейбусним депо, яке знаходиться на околиці міста на вулиці Даньшина.

В район тролейбусного депо ми їхали на тролейбусі “Богдан Е231″, який має прізивсько “зелений крокодил”. Тролейбуси цієї модифікації, хоча і побудовані на шассі від вантажівки, є достатньо зручними для пасажирів.

На території тролейбусного депо Луцька ми також побачили службову “Skoda 9Tr”, автобуси “Богдан” А144, а також кілька тролейбусів ЗіУ – 682, очевидно, несправних.

A144

Автобуси “Богдан” А 144 на території тролейбусного депо

Під час прогулянки містом зустріли тролейбус ЮМЗ Т2, розфарбований у фірмові кольори підприємства, але ми продовжили знайомство із тролейбусам ЗіУ – 682. На такому тролейбусі ми обкатали тролейбусний маршрут № 12. Якщо ззовні луцькі ЗіУ-682 виглядають не дуже погано, то всередині вони дуже страшні. Окрім деформованої обшивки салону, порваних крісел, у салоні було дуже шумно від роботи умформера і компресора…

Іще нас у Луцьку цікавили “тролейбуси-маршрутки” – “Богдан” Т501. 10, адже більше ніде крім Луцька ці тролейбуси-малютки не експлуатуються. Отож, як тільки Т501.10 з’явився на горизонті, ми одразу на нього сіли.

T501

Тролейбус “Богдан” Т 501.

Тролейбус “Богдан” Т501 хоча і є низькопідлоговим, але не дуже зручний для пасажира, хоча б тому, що через передні двері можна потрапити лише у кабіну водія.

Під час поїзки по четвертому маршруту нас чекала неприємність – луцькі тролейбуси достатньо рано повертаються у депо, отож тролейбус у якому ми їхали від кінцевої мав їхати у тролейбусне депо. Щоб не випробовувати долю (потяг із Луцька до Львова ходить через день) нам довелося повертатися до вокзалу на “некошерному” виді транспорту – автобусі “Іван” А07С…


Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Антон Лягушкін, Андрій Марчук, 2014 Frontier Theme